25 t/m 28 juni - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Carola Dekker - WaarBenJij.nu 25 t/m 28 juni - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Carola Dekker - WaarBenJij.nu

25 t/m 28 juni

Door: Carola

Blijf op de hoogte en volg Carola

28 Juni 2007 | Roemenië, Boekarest

Buna ziua lieve mensen

Alles goed met jullie? Met mij wel hoor. Zelfs nadat het hier 3 dagen 45 graden of hoger is geweest. Echt het was heel warm. Maar vandaag is het erg bewolkt en een stuk minder warm. Maar dat is ook wel eens lekker zo tussen door.
Verder is morge me aller laatste stage dag, echt me aller laatste :(. Ik zie er toch wel erg tegen op om van de kinderen afscheid te moeten nemen. Maar het lastige is dat je het niet zelf aan ze kan uitleggen dat je weg gaat, want ze verstaan toch geen Nederlands, en mijn Roemeens is nou ook weer niet zo goed dat ik dat in het Roemeens kan uitleggen. Maar dat zie ik morge wel allemaal.
Ik heb over een paar dagen weer wat te vertellen.

Maandag: Zondag was ik alleen met Maureen gaan eten in sector 6. We zijn er achter gekomen dat dat echt een studenten wijk is. Want echt je ziet er alleen maar jongeren lopen. Natuurlijk wel heel gezellig. Heb heerlijk en gezellig gegeten met Maureen.
Maandag zou ik eigenlijk alleen naar stage moeten omdat de andere meiden nog bij de zwarte zee waren. Dus hebben Maria en Michelle zich vrijwillig aangeboden om met me mee te gaan. Hartstikke leuk natuurlijk. We waren naar buiten gegaan waar alle jongens en meisjes aan het hangen waren. Daar hebben we met ze gespeeld en geknuffeld. Maar het was erg warm en al die kinderen die om je heen hangen is op dat moment niet echt leuk, dus zijn we maar naar binnen gegaan. Toen hebben we aurel in bad gedaan. Toen was het etenstijd en had ik Lucia eten gegeven. Na het eten nog even bij Gabrielle op bed gezeten.
Dus niet erg veel gedaan vandaag.
Na stage ben ik naar huis gegaan en ben ik met me dagboek en een tijdschift op de veranda gaan zitten en daar heerlijk zitten schrijven en lezen.
S avonds waren Raisa, Maureen en ik naar het internet cafe geweest om fotos op one site te zetten. En daarna ben ik heerlijk gaan slapen.

Dinsdag: Vandaag waren de andere meiden ook weer op stage. S morgens om half 10 toen ik opweg naar me stage was kwam ik een thermometer en die stond al op 41.5 graden, dus het was een hele warme dag vandaag, zo rond de 47 graden.
Vandaag hebben we met de kinderen gevingerverft. Eigenlijk hebben we ze voor ons laten vingerverfven, zodat we hun handjes en voetjes mee naar huis kunnen nemen. Het was een lekkere activiteit waarbij je je niet te veel hoefde te inspannen.
Na het vingerverfen was het tijd voor het eten en ik zat op Gabrielle haar bed om te wachten tot het eten kwam, maar ik werd door de zuster weggestuurd want zij ging haar eten geven.
Al een week op 2 knuffel ik iedere dag met een meisje voordat ik naar huis ga. Ik weet helemaal niks van het meisje, zelfs haar naam niet. Maar ze is onwijs schattig, want ze heeft flaporen en kan onwijs in een deuk liggen van het lachen als ik met haar knuffel alleen al :). Maar af en toe kan ze ook heel ageresief reageren en dan moet ik ook weg gaan.
Na stage zijn Thirza, Nathasa, Denise en ik wat wezen eten in Unirii en daarna zijn we naar Piata Romana te gaan om te shoppen. Maar het was er te warm voor, dus ben ik weer weg gegaan.
Toen ik om 4 uur thuis kwam belde Raisa me op om te zeggen dat de taxi om kwart over 5 zou gaan richting het opra gebouw. Oke ik ben toen heel snel naar huis gegaan om te douchen want ik had afgesproken om op de computer te gaan om te msnen.
Dus wij met de hele groep (iedereen was o ze aller mooist gekleed) met de taxi naar het opra gebouw, is het dicht. Nou wij weer met de taxi naar een ander opra gebouw en ja hoor die was ook dicht. Het seizoen is dus echt afgelopen. Toen waren we er klaar mee en zijn we maar op een terrasje gaan zitten. Maureen, Mischa, Michelle en ik hadden ijs besteld waar we echt serieus 1.5 uur op hebben gewacht. Maar hij was best wel lekker. Toen zijn we maar naar een ander terrasje gegaan. Waar zelfs straat muziekanten kwamen om speciaal voor ons te spelen, er hing dus een goed sfeertje. Toen ik me tweede biertje op had zouden we naar huis gaan. Maar opeens begon het heel hard te waaien en ja hoor toen kwam de regen en de onweer erbij. Toen maar gewacht tot het een beetje minder was zijn we naar een taxi gegaan die ons naar huis bracht. Lag om 12 uur heerlijk in me bedje.
Gelukkig hebben Raisa en ik airco op de kamer anders was het er echt niet uit te houden i.v.m. de warmte.

Woensdag: Op stage aangekomen ben ik eerst even op het balkon gaan zitten bij Adriana, Gabrielle, Lucia en Pascal. Daarna ben ik bij Thirza die was met Maria aan het snoezelen gaan zitten. Toen was het alweer etenstijd en heb ik Gabrielle eten gegeven. Daarna nog lekker een tijdje bij haar gezten. Ik had de tuitbeker mee in me tas en had er water in gedaan, nou Gabrielle dronk 4 volle tuitbekers leeg, ze had dus wel trek in.
Maar ook vanaag was het gewoon te warm om activiteiten te gaan doen. Heb het gewoon rustig aan gedaan. Tegenwoordig komt Anne marie voor me staan en doet ze haar shirt omhoog zodat ik op haar buik moet kriebelen en na een paar minuten draait ze om en dan moet ik op haar rug kriebelen, grappig hoor.
Ik had gister avond met de andere groep afgesproken om vandaag naar het zwembad te gaan om af te koelen, dus na me stage heb ik eerst wat gegeten met Thirza en Denise en daarna zijn we naar het zwembad gegaan. Nou gelijk in het water geplonst. Ooh dat is echt lekker als het zo warm buiten is. Daar ben ik tot 5 uur gebleven want toen moest ik naar huis want ik had kookbeurt vandaag. En ik had er echt geen zin in. Dus heb ik een paar brooden, kaas, tomaat, komkommer, eieren en ham gehaald en zijn we broodje gezond wezen eten. Lekker makkelijk maar wel lekker.
Na het eten heb ik een was in de wasmachine gedaan en was om 10 uur in slaap gevallen.

Donderdag: Ooh dit was me 1 na laatste stage dag. Dat klinkt ook niet leuk hoor. Op stage aangekomen even bij Gabrielle wezen kijken en even op haar bed gaan zitten. Toen riep Denise me want Brindousa (geen idee hoe je haar naam schrijft) was gearriveerd in het centrum. Brindousa is een meid van ongeveer 25, die goed engels spreekt en ons de eerste weken heel goed heeft begeleid. Het is echt een schat van een meid, ze doet de kinderen helemaal niet kwaad ze is juist heel lief tegen de kinderen en ze snap er ook niks van waarom de andere zusters zo rot doen. Maar in ieder geval hadden we een verzorgingspaket voor haar gekocht om haar te bedanken voor alles. Ze was er heel erg blij mee, ze had er geen woorden voor hoe ze ons kon bedanken. Daarna ging iedereen weer verder waar ze mee bezig waren. Ik heb de raamstickers (van tante Astrid gekregen) op de ramen van de deuren geplakt. En de kinderen riepen allemaal frumos, frumos (mooi, mooi) en stonden erbij te springen. Ze zijn dus duidelijk goed gekeurd door de kinderen. Verder ging Thirza bij iedereen die in bed lag ballenblazen, nou je had de gezichten van de kinderen moeten zien, echt super :).
Heb toen nog een tijdje bij Adriana gezeten want die zat in de zaal met haar rolstoel. Verder heb ik met veel kinderen geknuffeld want ja over 2 dagen kan dat niet meer. Dus ben nu echt al me knuffels aan het uitdelen aan ze.
Heb een leuke stagedag gehad, Thirza had ook wat knuffels van haar moeder gekregen en die was ze aan het uitdelen aan de kinden, echt geweldig vonden ze dat. Er zaten zelfs een paar knuffels tussen die geluidjes konden maken, nou die waren helemaal in trek bij de kinderen.
Heb afscheid van Brinousa genomen, want ze is er morgen helaas niet. Ik vond het wel een beetje moeilijk want het is echt een meid met haar hart op een goede plaats.
We zijn van plan om morge in de tuin bij stage een feest te houden. Met heel veel ballonnen, chips, snoep en frisdrank. We gaan het gewoon heel feestelijk afsluiten. En nu maar hopen dat er morge leuke zusters zijn die ons goed mee kunnen en willen helpen. Nou spannend hoor morge, kijken of de kinderen en de zusters er leuk op reageren. Ik hoop het echt heel erg. Want ik wil me laatste da gewoon super leuk afsluiten :). Maar ik ga zeker met een voldaan gevoel morge bij me stage weg!!
Vanavond hebben we een barbecue bij ons hostel i.v.m het afscheid van Thirza en Maureen. Hoop dat alles goed gaat en dat het een leuk feestje wordt. Maar daar ga ik natuurlijk wel van uit.

Zo te lezen heb ik weer een leuke week gehad en het eind komt steeds meer inzicht. Ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet denken. Ik wil wel heel graag me vrienden + familie weer zien. Maar het leven hier is ook zo lekker. Ik heb geen verplichtingen (behalva stage) ik heb zo erg me eigen vrijheid hier. Heb nu al 10 weken in een groep geleefd en als ik thuis kom is alles weer zoals het was. Slaap ik weer alleen in een kamer, heb ik geen huisgenoten meer waar in midden in de nacht de kaart van Boekarest mee kan bestuderen en ontleden (he Nanda, honingbijtje van me :)!!), geen werkdagen van 3 a 4 uurtjes meer. Het zal wel weer heel erg wennen voor me zijn als ik thuis ben. Maar ik heb nog 8 volle dagen te gaan hier. En daar ga ik 100 % van genieten met de meiden en jongens hier. Zeker weten :)

Naja tot me volgende bericht maar weer.
La revedere. Dikke kus Carola

  • 28 Juni 2007 - 13:08

    Zwaantje De Boer:

    Hey Carola,

    ik heb werkelijk genoten van je berichten, en kom er zo ook achter dat je daar in ieder geval op je dipjes na, een heerlijke tijd hebt gehad.
    Jij zult straks je kinderen daar ontzettend missen, maar volgens mij is dat wederzijds, ze zullen jou ook missen.
    Je hebt daar goed en mooi werk gedaan, je zult thuis moeten afkikken en weer wennen aan het "normale" leven. En ja, je werkdagen zullen meer dan 4 uurtjes zijn.
    Geniet morgen van je laatste stagedag en maak er een mooi feestje van, en geniet ook nog van je laatste dagen in Boekarest.

  • 28 Juni 2007 - 14:09

    Mam.:

    het zal toch erg vreemd voor je wezen de aller laatste stage dag.
    maar het is iets geweest wat je je hele leven niet meer zal vergeten,geniet er dan maar van.
    zal dan bij jullie de ergste hitte over zijn,dan hopen wij in nederland dat er wat van die warmte hier heen komt,want daat wachten heel veel nederlanders op.
    jammer van de opera dat alles al dicht was maar dan doen jullie dat in holland van de winter maar eens met jullie groep.
    geniet van morgen en heel veel succes bij het afscheid nemen van je kindjes.
    groeten en kusjes van,
    mams.

  • 28 Juni 2007 - 15:22

    Room:

    hai wijfie!

    dat klinkt als een mooie week en natuurlijk is het jammer dat je stage voorbij is maar zo te lezen ben je van plan om een mooi en gezellig afscheid te organiseren!

    veel plezier en succes morgen....en tot snel alweer....ik vind het wel leuk hoor als je weer terug komt en je je oude leventje weer hebt:P hehe....

    liefs Romy

  • 28 Juni 2007 - 16:42

    Moniqueje:

    heeeee carolaa!
    jammer he dat het eralweer op zit. In begin denk je zoo lang zonder me veilige dorp obdam maar nu is het zomaar al voorbij!!
    Heel vele plezier op je laatste stagedag!! :D
    DIkke kus en tot over een week!

  • 28 Juni 2007 - 17:36

    Lian:

    Ik zal blij zijn als je hier weer bent! Maar ik weet dat je daar een super tijd hebt gehad, en geniet er nog even van! Volgens mij heb je er een aantal goede vriendinnen aan over gehouden!

    Tot snel vriendin! Dikke kus Lian

  • 29 Juni 2007 - 06:34

    Aniet:

    Hee lieverd!
    Nog een weekie en dan kom je weer gezellig thuis!vind het leuk als je thuis komt, je bent weer lang genoeg weggeweest! Spannend zo je laatste stagedag!Maar je ga er zeker wat van maken! Spreek je snel weer meis!
    Kus Aniet

  • 29 Juni 2007 - 12:57

    Miranda:

    Heey Carola!
    Ik heb al je verhalen gelezen, wat heb je veel beleefd en een hoop goeds kunnen doen voor de kindjes daar zeg!! Je zult ze vast nooit vergeten, maar zij jou ook zeker niet! Ik hoop dat je vandaag je stage met een mooi feest hebt kunnen afsluiten, en een goed afscheid hebt kunnen nemen van al je kindjes, met Gabrielle in het bijzonder.
    Geniet nog van de tijd daar en probeer wat mooi weer mee te nemen.... hier is 't echt snert ;)
    Groetjes, Miranda

  • 29 Juni 2007 - 18:22

    Astrid:

    hey carola Wat zal ik je verhalen missen zeg. Wat kan je leuk schrijven. Als ik dit schrijf zit je laatste dag er echt op. Ik hoop dat je het met een goede gedachte achter kan laten. Jij hebt in elk geval alles gegeven wat je kon. Super!! En wie weet als je ooit nog terug gaat... Ik hoop het voor je dat dat zal lukken. Dan kan je zien wat er allemaal van jullie werk over is gebleven en wat er allemaal van opgepikt is. Nou sterkte de laatste week en als het even kan toch nog even langs gaan he??!! Leuk om te lezen dat de stickers een succes zijn!!
    Groeten van je tantetje

  • 01 Juli 2007 - 02:34

    Wietske:

    Hey Carola,

    Je maakt wel allemaal leuke dingen mee, lekker op het terras zitten enzo. Maar wel weer jammer dat je de kinderen zo moet achter laten. Lijkt mij ook heel erg moeilijk omdat je wel een band met ze hebt.
    Geniet nog maar even van je vakantie weekje.

    Oja vraagje waarom worden alle meiden kaal geschoren?? Zie allemaal fotos met kale hoofden, zielig hoor!

    Ga maar weer eens aan het werk, zit in de nachtdienst maar het is erg rustig!

    Zie je zaterdag weer!
    Kus wietske

  • 01 Juli 2007 - 19:04

    Yvonne:

    He Carola, toch wel heel moeilijk denk ik dat nu alles zo definitief de laatste keer is.Maar goed volgende week deze tijd ben je weer thuis!
    Geniet lekker van je laatste weekje in Boekarest!Tot volgende week,groetjes van de familie Last

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carola

Ik ga naar Roemenie toe om daar 3 maanden met verstandelijk gehandicapten kinderen stage te lopen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 16050

Voorgaande reizen:

07 Juli 2007 - 22 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: