Zaterdag 2 juni - stage verhaal - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Carola Dekker - WaarBenJij.nu Zaterdag 2 juni - stage verhaal - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Carola Dekker - WaarBenJij.nu

Zaterdag 2 juni - stage verhaal

Door: Carola

Blijf op de hoogte en volg Carola

02 Juni 2007 | Roemenië, Boekarest

Hallo lieve mensen

Alles goed met jullie? Met mij wel.
Dit bericht is vrij kort na de vorige maar dat komt omdat ik veel mee heb gemaakt op me stage. En omdat ik veer reacties krijg met dat ik te veel over mijn vrije tijd vertel dan over me stage komt hier een verslag voornamelijk over mijn stage!!

Maandag heb ik lekker bij Pascal gezeten en hem in bad gedaan, waar de zusters het niet helemaal mee eens waren, maar ik trok me er helemaal niks van aan omdat ik zag dat Pascal aan het genieten was. Voor de rest waren het er heel veel kinderen weg maandag dus het was erg rusig in de instelling. Heb dus een heerlijk rustig dagje gehad.

Dinsdag zijn we naar een psychiatrische instelling in sector 6 gewest om daar even een kijkje te nemen. Het is een in en uit loop centrum, de clienten wonen er dus niet. Er worden daar voornamelijk workshops gegeven en de clienten mogen zelf weten aan welke activiteiten ze mee doen. Het is een erg goede instellig de mensen die er werken wisten precies waar ze het over hadden. Erg leuk om te zien.

Woensdag heb ik eerst een tijdje bij Adriana op bed gezeten (Adriana is een meisje van 20 jaar die geestelijk nog wel erg goed is maar lichamelijk wil het niet helemaal). Maar ze praat altijd erg veel tegen me, maar ik voel me zo rot op dat moment dat ik heel weinig tegen haar terug kan zeggen, maar als ik dan wat in het nederlands terug zeg vind ze dat wel helemaal geweldig. Als ik bij haar ben gaan we altijd handje klap doen en zing ik altijd "papagaaitje leef je nog" en af en toe probeert ze wat woorden mee te zingen met me, erg leuk om te horen. Omdat zij in een rolstoel zit wordt er eigenlijk nooit wat met haar gedaan en ligt ze hele dagen op bed. Dus als ik bij haar kom zie ik haar helemaal op fleuren.
Daarna kwamen de andere meiden met het idee dat we wel een rondje met een aantal kinderen konden gaan wandelen. Ik wou Gabrielle meenemen omdat zij ook nooit buiten komt. Maar het kromme van alles is nog dat de kinderen die in een rolstoel zitten boven slapen, en nee er is geen lift. Dus wij eerst de rolstoelen naar beneden tillen en daarna de kinderen. Wat een klus joh, het is dus erg onlogisch. Ooh de kinderen vonden het geweldig buiten, we hadden alleen kinderen meegenomen die in een rolsoel zitten. Rond etenstijd gingen we terug naar de instelling. Eerst de kinderen weer naar boven tillen en daarna de rolstoelen weer. Heb Gabrielle toen nog eten gegeven, aangezien de zusers dat erg hardhandig doen wil het liever zelf bij haar doen.
Rond half 2 gingen we naar huis.

Donderdag had ik met de mensen van het straatkinderen project en de basisschool afgesproken om daar een dagje mee te lopen.
We begonnen op de basisschool met een klas in de leeftijd van 11 - 12 jaar. We gingen slagbal met ze doen, ze waren erg fanatiek. Na een uur gingen we met de klas naar binnen om muziek les te geven. We gingen ze hoofd, schouders, knie en teen leren. Erg leuk ze zongen goed mee maar het klonk allmaal erg grappig.
Om 12 uur gingen we naar het straatkinderen project toe, dat is naast de school. Een aantal kinderen wonen daar, een aantal knderen komen daar na schooltijd en een aantal kinderen komen daar vanaf de straat. Er worden voornamelijk activiteiten met ze gedaan en ze krijgen eten daar.
Wij gingen eerst tikkertje met de kinderen doen en daarna hebben we hockey gespeeld.
De kinderen die daar donderdag kwamen waren in de leeftijd van ongeveer 4 tot 20 jaar, heel varierend dus.
Om 2 uur gingen de kinderen eten en om half 3 mochten wij ook eten.
We kregen heerlijke (maar niet heus) tomatensoep, ik had 3 happen gegeten en ik moest het echt niet meer, vond het echt niet lekker, het was namelijk heel erg zout en het smaakte absoluut niet naar tomatensoep. Als hoofdgerecht kregen we gehakt met daarover heen een soort van tomatensaus, dat was wel lekker alleen jammer dat het koud was.
Heb een hele leuke dag gehad, heel anders dan me eigen stage maar wel leerzaam om daar ook een keer te hebben gekeken.

Vrijdag heb ik heerlijk met Gabrielle in de snoezelkamer op het waterbed gelegen. Gabrielle leeft natuurlijk heel erg in haar eigen wereldje en ik vind het heel moeilijk te denken wat zij ergens van vind. Ze heeft bijna nooit een gezichtsuitdrukking. Heel af en toe lacht ze wel naar me, en dat zijn dan hele mooie momenten voor mij. Maar Gabrielle heeft iets wat mij tot haar aantrekt. Als ik in de instelling ben moet ik altijd even naar haar toe. In het begin liet ze niks toe, ik mocht haar niet aanraken laat staan een kus geven. En nu een aantal weken verder ben ik al zo ver dat ik haar een kus op haar voorhoofd mag geven zonder dat ze me weg duwt. Hoop dat ik misschien nog wat kleine dingentjes kan bereiken bij haar, want ik kan haar niet met rust laten.

Zaterdag (vandaag) zijn Maureen, Petra en ik in Unirii geweest om trouwjurken te passen. Was erg leuk en ik heb zelf ook een trouwjurk aangehad, voelde me echt een prinses daar in de winkel.
Vanavond gaan we uit omdat dit het laatste weekend van Petra is, zij vetrek woensdag weer naar nederland omdat haar stage er dan op zit.

Hoop dat ik een beetje een indruk heb gegeven zo dat ik niet alleen maar vakantie vier hier en heb wel erg veel vrijetijd, maar ik doe ook veel op me stage hoor :) .

Veel liefs Carola

  • 02 Juni 2007 - 14:50

    Rosanne:

    Leuk dat je het zo naar je zin heb!!Leuk om je stukkies zo te lezen wat je allemaal voor die kinderen kan beteken!
    kus

  • 02 Juni 2007 - 16:06

    Mam.:

    wel een keer leuk om te lezen wat je zoal in een week doet.
    ook leuk dat je naar een ander traject geweest bent dan kan je daar ook over meepraten.
    ik hoop voor je dat je nog wat meer kan bereiken met gabrielle.
    de trouwjurk staat je geweldig.
    nu nog de ware jacob zien te vinden.
    tot over 13 dagen dan zijn we gezellig bij je.
    dikke kus van mam en pap.

  • 02 Juni 2007 - 18:18

    Room:

    leuk hoor, om je stage week eens te lezen! ik vind het erg goed klinken, ik denk dat je veel voor de kinderen betekend! ga zo door meid, en ik hoop dat het je gaat lukken om meer te kunnen bereiken bij Gabrielle, maar ik weet bijna zeker dat het je lukt, zo te horen ben je wel een doorzetter;)

    nou lieve schat, ik spreek je snel weer es een keertje hoop ik! want ik denk dat we heust nog wel even wat aan elkaar te vertellen hebben!

    dikke kus Romy

  • 03 Juni 2007 - 08:39

    Sandra:

    Hai girl!

    Echt super allemaal hoor!
    Foto's zijn ook leuk om te zien, zo kan ik me er wat meer inverplaatsen.
    De trouwjurk staat je ook erg goed!

    Veel plezier nog!

    Kus San

  • 03 Juni 2007 - 15:30

    Hidde:

    Leuk allemaal weer Carola.
    Toppie.
    En die trouwejurk staat je goed. Heb je daar al een roemeen ook aan de haak geslagen??
    xHidde

  • 04 Juni 2007 - 06:29

    Aniet:

    Hoi carol,

    Ik denk dat je een goede kracht bent voor de instelling! Succes nog!

    Kus Aniet

  • 04 Juni 2007 - 06:47

    Moniqueje:

    gelijk de trouwjurk gekocht zeker?? wat een mooitje!
    Gister was de dj uit eindhoven in nel he!! Anneke helemaal in de wolken!
    Nou tot je volgende bericht, kusss

  • 04 Juni 2007 - 17:14

    Marit:

    heeey meisie, lekker dat je het daar nara je zin heb,klikt allemaal erg leuk wat je dara aan het doen bent, die jurk staat je trouwens goed!ah ja sorry dat ik niet zo veel heb gegeken op je site heb zins kort weer internet. ik ga vrijdag 8 juni lekker op vakantie naar turkye met het hele fam, kan er niet op wachten, meisie jij nog veel plezier en ik zal je site weer goed bijhouden hoor
    kusjes marit

  • 05 Juni 2007 - 08:00

    Astrid:

    Heeyy Carola,
    Wat mooi zoals je alles beschrijft. En wat een omschakelingen maak je mee. Zo sta je op de foto met de kindertjes en opeens ben je een prachtige meid in een trouwjurk!! Je doet het goed je moet ook wel blijven relativeren anders neem je alles met je mee. en da's niet goed. Nou werk ze maar weer en tot over.....
    Groeten je tantetje

  • 05 Juni 2007 - 16:55

    Lian:

    Heey Lieverd!
    Wat zie je er mooi uit zeg in een trouwejurk! ;-)
    Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt. Ik lees je verhalen elke keer weer en ik hoop dat er nog een hoop van komen.
    We spreken elkaar snel weer!
    Dikke Kus Lian

  • 06 Juni 2007 - 15:07

    Suzan:

    Hoi Carola,

    Heb net al je verhalen ook even gelezen en je foto's bekeken. Ontzettend leuk allemaal en wat een ervaring!!!
    Ook erg leuk om te horen dat je daar echt iets kunt betekenen voor de mensen op je stage, goed bezig hoor.
    Ik zou zeggen geniet er nog even van, haal eruit wat erin zit (zo te lezen gaat dit zeker lukken) en we zien je in de zomer wel weer terug op de Veerman.

    Groeten Suzan en natuurlijk de rest van de Veerman.

  • 06 Juni 2007 - 17:11

    Wietske:

    Hey Carola,
    Leuk dat je het zo naar je zin hebt, en zal wel mooi zijn dat als je nu meer bij die kinderen kan berijken! Nu ze je wat beter leren kennen.
    Nog heel veel succes de komende weken!

    kus wietske

  • 09 Juni 2007 - 18:26

    Yvonne:

    Hoi Carola,nou die roemeen nog zeker!!!
    Leuk om je uitgebreide stageverslag te lezen,tot vrijdag,liefs van de familie Last

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carola

Ik ga naar Roemenie toe om daar 3 maanden met verstandelijk gehandicapten kinderen stage te lopen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 16050

Voorgaande reizen:

07 Juli 2007 - 22 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: