Zigeunerdorp - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Carola Dekker - WaarBenJij.nu Zigeunerdorp - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Carola Dekker - WaarBenJij.nu

Zigeunerdorp

Door: Carola

Blijf op de hoogte en volg Carola

14 Mei 2007 | Roemenië, Boekarest

Hai lieve mensen

Ik was zaterdag met mijn 9 huisgenoten naar een zigeunerdorp buiten Boekarest geweest.
Want Rielle (stagaire van vorig jaar die er 3 weken is om ons te begeleiden, vrijdag gaat ze helaas weer weg) die was er vorig jaar ook heen geweest. Want in dat zigeunerdorp woont een nederlandse man (Frans) die met een zigeunervrouw is getrouwd en samen 2 kinderen hebben.
Rond 9 uur vertrokken we van huis om optijd de trein te halen.

We liepen een tijd de trein door maar er was nergens zit plek voor ons, dus wilden we weer helemaal terug naar voren lopen, maar ik kwam met het briljante idee om het via het perron te doen. Net toen we buiten stonden begon te treinen te rijden (nee je hoort hier geen fluitje zoals in nederland en nee de deuren sluiten hier ook niet automatisch) dus wij achter de trein aan rennen en in de deur opening proberen te springen, haha het was gelukkig iedereen gelukt, maar wat een lol hadden we daarom zeg.
De trein zag eruit of hij ieder moment uit elkaar kon vallen, ik had zulke treinen alleen in films gezien ik wist niet eens meer dat ze bestonden.
Nou na een treinreis van ongeveer een uur, stopte de trein ergens, we moesten dus de trein uit springen want er was geen eens een perron.
En ja hoor ons vervoersmiddel stond al klaar die ons naar het zigeunerdorp zou brengen. Het vervoersmiddel was een paard en wagen, maar niet zomaar een wagen, nee een wagen die ook ieder moment uit elkaar zou kunnen vallen. Nou 10 meiden in een kleine wagen, dat was natuurlijk gillen en lachen met zn alle.
Wat een rit was het zeg, wat een ervaring was dat al en de dag moest verder nog beginnen. Na een rit van ongeveer 20 minuten kwamen we aan in het dorp, waar iedereen naar ons begon te zwaaien, we werden dus heel leuk en open ontvangen.
Na de kennismaking met Frans (nederlandse man) zijn vrouw en de rest van de familie gingen we eerst even teuten en wat drinken, de zigeuners zijn vaak met de hele familie bij elkaar maar wonen niet allemaal samen. Want waar wij waren woont Frans en zijn vrouw niet maar de moeder van zijn vrouw.
Daarna gingen we even een rondje lopen en we kwamen aan bij een meertje waar veel zigeunerkindjes aan het zwemmen waren en de vrouwen deden de was. De kindern kwamen allemaal op ons afgerend, echt heel leuk allemaal, na een tijdje met de kinderen te hebben gespeeld gingen we terug naar het dorp zelf, waar we even naar de plaatselijke kroeg gingen om daar even een biertje te drinken. De ober die ons bediende was wel een leuke en mooie jongen, Frans vroeg of wij thuis wilden dansen op zigeuner muziek dan zou hij wel regelen dat die ober met ons mee zou gaan om de dans te leren, en dat deed hij hoor. Dus thuis bij oma gingen we dansen met zn alle, er kwamen steeds meer zigeunervrouwen bij. Maar aangezien het heel warm was vonden we dat het wel weer tijd werd voor een biertje. Na het biertje vroeg de ober met een vriend van hem of we mee wilde zwemmen in het meertje, maar niemand had bikini ofzo mee, dus kregen we van de zigeunervrouwen een onderbroek en een tshirt om aan te trekken en waarmee we ook mochten zwemmen, echt zo vriendelijk zijn die mensen.
Dus wij met zn 10e met die 2 jongens mee, eenmaal bij het meertje aangekomen waren er nog steeds heel veel kinderen en die vonden het geweldig dat wij met ze gingen zwemmen, ze zaten ons lekker uit te dagen door ons nat te spatten en als we dan keken dan rende ze heel snel weer weg. Na een uurtje te hebben gezwomen gingen we weer terug naar het huis van oma want we zouden gaan eten. Ze hadden echt hun best gedaan voor ons, we kregen lekkere stukken vlees, salade, een soort van patat, stokbrood en het was allemaal even lekker.
We besloten om 6 uur weer de trein terug te nemen naar boekarest omdat we savonds ook nog wilden gaan stappen en de volgende trein zou anders rond 9 uur / half 10 zijn. En daar gingen we weer terug hoor met paard en wagen, wat een geweldige rit was het weer!!
Ik zon ongelooflijke mooie dag gehad, echt onbeschrijvelijk, de mensen waren allemaal zou aardig en je kon ook aan ze zien dat ze ook erg blij waren dat wij er waren. Ik voelde me helemaal thuis gelijk. Wat een rust om je heen heb je dan als je 3 weken alleen maar drukte om je heen bent gewend. Het was echt genieten een dag, en ze vroegen meteen ofwe volgende week weer wilden komen, maar dat vonden we een beetje te snel, maar we komen zeker weten nog wel een keer terug in de aankomende 8 weken.
Verder leven ze nog heel ouderwets, geen stromend water, geen wc (naja er was een wc, maar het was gewoon een gat in de grond met een paar planken erom heen gebouwd en dat noemde hun een wc), ze slapen met de hele familie / gezin in 1 bed.
Want heel veel mensen hebben een negatief beeld van zigeuner mensen, en daar door had ik het ook een beetje gekregen, maar door deze ervaring is dat helemaal weg, het zijn echt hele leuke, gezellige maar vooral vriendelijke mensen. Ze doen niks kwaad, vraag me af waarom ze zo'n slechte naam hebben.

De fotos van het zigeunerdorp komen deze week nog op me site te staan!!

Veel liefs Carola

  • 15 Mei 2007 - 08:46

    Mama Dekker:

    wat maak jij al veel mee in de drie weken dat je er bent.het lijkt mij ook een geweldige ervaring wat jullie nu weer meegemaakt hebben bij de zigeuners.
    we lezen je verhalen met plezier en kijken nu al weer uit naar je volgende verhaal.
    kusjes mam.

  • 15 Mei 2007 - 17:05

    Hidde:

    Toppie Carola dat je het zo naar t zin hebt. Ik lees je verhalen met plezier. Hoop dat je het de aankomende tijd nog weer leuker en mooier ga krijgen. NOu voor zover weer een berichtje van mijn en tot ziens he.
    gr. Hidde

  • 16 Mei 2007 - 11:35

    Room:

    echt te leuk carol!! ik genoot er helemaal van om je verhaal te lezen. deze ervaring in het zigeunerdorp lijkt me echt heel mooi maar ook heel gezellig! klinkt als een avontuur haha...

    lief van je dat je me vandaag even smste op me verjaarday:D...
    nou lief vreundinneke, have fun nog en ik hoop dat er nog veel mooie dagen zullen volgen zoals de dag van het verhaal!

    dikke kussen room

  • 18 Mei 2007 - 12:41

    Anne:

    Hoi carel,
    Echt super om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Dat zou iedereen hebben, na het lezen van jou verhalen! Weer eens wat anders dan ons saaie landje:) Ik kijk al weer uit naar je volgende berichtje.

    Kus Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carola

Ik ga naar Roemenie toe om daar 3 maanden met verstandelijk gehandicapten kinderen stage te lopen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 16058

Voorgaande reizen:

07 Juli 2007 - 22 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: